Tutorial Cara Menghitung Umur atau Usia berdasarkan Tanggal lahir dengan Microsoft Excel

  • Deviant Design Merupakan Layanan Jasa Desain dan Social Media Management Yang Mempunyai Pusat Di Jember. Dengan layanan yang murah, cepat dan pastinya dengan kualitas kelas atas. Mampu mengatur segala kebutuhanmu dalam mengelola social media.

Kali ini kita akan melihat juga cara bagaimana buat menduga umur / usia pada lembaran kerja Excel menggunakan cara yg mudah. Dalam entri ini, kita akan sama-sama mencuba 2 kaedah atau cara buat menduga umur menggunakan memakai fungsi excel.

1. Mengira umur secara automatik menggunakan memakai tahun semasa. Fungsi yangg akan dipakai merupakan DATEIF. Secara rumusnya, pengiraan umur merupakan misalnya berikut:

=DATEIF(TLahir,TSemasa,"Y")

i. TLahir - Tarikh Lahir
ii. TSemasa - Tarikh Semasa (pakai fungsi NOW() atau TODAY())
iii. Y - Jumlah tahun menurut Tarikh Lahir sampai ke Tarikh Semasa

Lihat model dibawah:


Rumus yg dipakai merupakan: 

=DATEIF(B2,TODAY(),"Y")

Yang mana:
i. B2 - Tarikh Lahir (diisi secara manual)
ii. TODAY() - Fungsi buat menerima tarikh semasa
iii. Y - pada rumus ini bersamaan 37 tahun (cell C2) iaitu jumlah tahun berdasarkan Tarikh Lahir sampai ke Tarikh Semasa.

Nota: Pengiraan umur ini akan berubah setiap kali bertukar tahun kerana kita memakai fungsi TODAY buat Tarikh Semasa. Maknanya, apabila membuka lembaran kerja ini dalam tahun depan, umur jua akan berubah.

2. Cara menduga umur menggunakan memakai tahun semasa yg spesifik. Maksudnya, kita ingin menduga umur orang tadi dalam tahun 2018 contohnya & bukannya memakai tarikh semasa. Rumus yg akan dipakai merupakan misalnya berikut:

=DATEIF(TLahir,TSpesifik,"Y")

TSpesifik - Tahun yg sudah kita memutuskan menggunakan memakai fungsi DATE.

Lihat model pada bawah:



Rumus yg sudah dipakai adalah:

=DATEIF(B2,DATE(2018,1,1),"Y")

Note: Fungsi DATE mendapat 3 argumen iaitu tahun, bulan & hari.

Selesai buat tutorial menerka atau menghitung umur seorang menggunakan rumus yg terdapat pada Microsoft Excel. Sungguh mudah, bukan?

Selamat mencuba...

Note: Dalam tutorial yg akan tiba kita akan cuba pelajari juga bagaimana menerka umur seorang menggunakan berpandukan nombor kad sosialisasi 12 digit. Akan tiba...

Artikel Terbaru